16.1 Regnen skyller alt bort

Instr. Hirokazu Kore-eda

Sydkorea, 2022, 129 min.

I Regnen skyller alt bort, møder vi den kirkeansatte Dong-Soo. Han er ansat til at bestyre en slags baby-boks, hvor kvinder anonymt kan bortgive deres nyfødte til adoption. På kreativ vis omgår Dong-Soo registreringssystemet – og vupti står han med en handelsvare!

I rutineret kompagniskab med den gældsplagede vaskeriejer Sang-hyun er resten en formssag: Opspor ufrivilligt barnløse ægtepar, lyv, så vandet driver, og sælg så dyrt som muligt. Det burde være en formssag.

Men en ung mor, So-young fortryder at have deponeret sit barn. Hun opsporer forbryderparret og slår en handel af med dem.

Herfra ruller de sammen gennem udkants-Korea i et ramponeret folkevognsrugbrød, falder over en charmerende femårig med behov for beskyttelse og lærer hinanden bedre at kende. Samtidig er to kvindelige kriminalbetjente med favnen fuld af junkfood på sporet af dem. Og ja, det er præcist så stratenrøveragtigt, som det kan lyde.

Koreeda har lagt næsten al den dysterhed, der dominerede den tidlige del af karrieren (Maborosi, Mellem liv og død, Nobody Knows) på hylden, og laver nu varme og humoristiske film.